poniedziałek, 3 września 2007

Czy jest coś takiego jak Netykieta?

Przeglądając forum fotka.pl zadaję sobie to pytanie i odnoszę wrażenie, że jego użytkownicy nie znają tego pojęcia. W poprzednich dniach opublikowano artykuł na ten temat, więc nie będę się powtarzał. Z jednej strony ja, jako zaawansowany użytkownik, widząc to, co się dzieje na forach młodzieżowych nie mogę się powstrzymać od śmiechu, jednak zastanawiając się głębiej dochodzę do wniosku, że takim dzieciakom trzeba pomóc. Ja jestem świeżo po maturze, więc nie mam i nie miałem problemów z czytaniem ze zrozumieniem. Ale czytając posty na forum fotka.pl widzę, że już w tak młodym wieku 99% młodzieży nie rozumie tego, co czyta albo po prostu nie chcę zrozumieć. I jak by tego było mało, łamią chyba wszystkie możliwe zasady Netykiety. Jestem przekonany, że gdyby czytali teraz tego bloga i podałbym tylko taki link: http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta to po kilku minutach były by komentarze w stylu: "ja tego nie rozumiem", "a po co to komu", "głupie to" i tak przez kilka stron. Nie potrafię zrozumieć, dlaczego oni tak zaśmiecają Internet. Rozumiem, że to medium jest dla każdego, ale obowiązują też jakieś zasady, które pozwolą normalnie w nim funkcjonować. Jest to wina rodziców, ponieważ nie mają (alb nie chcą mieć) wpływu na poczynania w sieci ich dzieci.

Zadaniem for internetowych jest omawianie problemów przez ludzi, pomaganie w problemach a także wypowiedzeniu się na jakiś temat. Zaawansowany użytkownik komputera, przeszukując zasoby sieci szuka czegoś konkretnego. Często przeszukuję też fora internetowe. Jednak przez ich zaśmiecanie (m.in. forum fotka.pl) staje się to trudne, ponieważ szukanie jakiejś informacji w gąszczu głupot jest trudne a wręcz niewykonalne.

Ja będąc w podstawówce, gimnazjum i liceum nie miałem na lekcjach informatyki nic o Netykiecie. Uważam, że to właśnie już w szkole powinno się 'uczyć' dzieci w zakresie korzystania z sieci. Niby takie oczywiste a jednak w dalszym ciągu nie ma tego w szkołach.

3 komentarze:

User pisze...

Problemem może być również zbyt niski wskaźnik IQ. Typowe testy (który obrazek nie pasuje do pozostałych) nie spełniają do końca swojej roli. Zazwyczaj kwestia uwidacznia się jako brak umiejętności samodzielnego dochodzenia np. w obsłudze komputera. Najważniejsze jest logiczne myślenie. Wtedy można mówić o szybkim i łatwym rozwiązaniu problemu.

Andrew® pisze...

@user - może i masz rację, ale pamietaj o tym, że potrafią założyć konto w gg, fotka.pl a także napisać komentarz do którego niekiedy muszą przepisać literki z pola więc z logicznym myśleniem nie jest tak źle. Problem w tym, że poprostu chcą 'zainstnieć' w sieci a nie liczy się treść tego co napiszą, ale wogóle że coś napiszą i co najważniejsze będzie to na stronie www więc inni zobaczą te głupoty.

Andrew® pisze...

@andrzej_aa - jak przeczytałem te odpowiedzi to miałem łzy w oczach ze śmiechu. To jak by ktoś na ulicy zapytał się mnie jak trafić do bankomatu a ja odpowiedział że ładną mamy pogodę. Jak dla mnie, to to co się dzieje na forach typu fotka.pl jest tylko pozerką bo nikt w normalym życiu by tak się nie zachował.